
Zápis z Komise pro etiku při SN ČR z června 2021

Konverzace členů probíhala online

Blokádou médií si Hrad vystavuje ostudné vysvědčení
Prezident Miloš Zeman s oblibou vyčítá novinářům, že se starají o věci, které 
sami nedělali, a proto jim nemohou rozumět. Tímto metrem by měl měřit svým 
podřízeným, když se pouštějí do kritiky novinářů, ačkoli jeho kancléř k 
novinařině v životě ani nepřičichl a jeho mluvčí by mohl sloužit na výstavě 
servilní novinařiny.
 
Vedoucí kanceláře prezidenta republiky nejnověji přišel s nápadem blokovat 
informace pětici českých médií, Respektu, Deníku N, Seznamu Zprávy, a 
pořadům České televize 168 hodin a Reportérům ČT s tím, že jeho úřad tak chce
přispět k boji s dezinformacemi. Dal by se odbýt proslulou otázkou majora 
Terazkyho „Povědztě mi, Kefalín, čo si predstavujetě pod takým slovom 
absurdný“.
 
Bez ironie, jedná se o čistý nesmysl. Vedoucí kanceláře prezidenta republiky se 
rozhodne odepřít jakékoli informace novinářům, jejichž práce se mu nelíbí. 
Pokud k ní má věcné a odůvodněné výhrady, k nápravě lze využít tiskového 
zákona, zákona o České televizi nebo zákona o rozhlasovém a televizním 
vysílání. Nápravy se může také domoci podáním žaloby u soudu. Není však 
známo, že by nějaký soud rozhodl, že některé ze zmiňovaných médií způsobilo 
kancléři prezidenta republiky nebo jeho úřadu újmu, a že by mu přiznal náhradu
škody.
Vedoucí kanceláře prezidenta se nejspíše cítí dotčen tím, co o něm nebo o 
fungování jeho úřadu média píší nebo zveřejňují. Může si i postesknout, že 
soudní cesta bývá klikatá a nesnadná. On sám nejlépe ví, kolik času a trpělivosti
museli a musejí ve sporu s jeho úřadem vynaložit ti, kteří hájí dobrou pověst 
svého předka, jemuž hlava státu přiřkla dva novinové články, z nichž jeden 
napsal úplně jiný autor, a článek, co měl být „vlevo dole“, mluvčí prezidenta 
dodnes marně hledá.
Prezidentův kancléř zcela přehlíží, že jeho rozhodnutí nemá solidní právní 
podklad, protože odporuje zákonu o svobodném přístupu k informacím, který 
zavazuje státní orgány poskytovat informace vztahující k jejich působnosti.
 
Jedna věc však trčí z prohlášení vedoucího kanceláře prezidenta republiky jako 
sláma z naleštěných zbohatlických bot. Blokována má být pětice médií, která v 
minulosti přinesla kritické informace o něm, o fungování kanceláře prezidenta 
republiky nebo o jemu podřízených organizací, a která mu nemusela být po 
chuti. Proč ale potom u všech všudy do svého seznamu nezahrnul také deníky 



MfDnes nebo Lidové noviny, které pozoruhodným poměrům v Lesní správě Lány
věnovaly dlouhodobě pozornost?
 
Adam Černý,
předseda Syndikátu novinářů České republiky 

Nová podání:

1)
Podání na materiál s názvem/titulkem: Policie v Chicagu zastřelila 13letého 
kluka, když se vzdával. Zveřejněné video 
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/policie-v-chicagu-zastrelila-
13leteho-klukakdyz-se-vzdaval-ted-zverejnila-video-40357202 Název média: 
Novinky.cz https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/policie-v-
chicagu-zastrelila-13leteho-klukakdyz-se-vzdaval-ted-zverejnila-video-
40357202. Materiál otištěn/ vysílán dne: 16.04.2021, 9:05 Autor materiálu: Jitka
Zadražilová, Novinky. Konkrétnější údaje – strana, pořad: zpravodajství 
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/policie-v-chicagu-zastrelila-
13leteho-klukakdyz-se-vzdaval-ted-zverejnila-video-40357202. Adresa redakce 
(média), https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/policie-v-chicagu-
zastrelila-13leteho-klukakdyz-se-vzdaval-ted-zverejnila-video-40357202.

Komise oslovila redakci Novinek – bez odezvy. Seznámila se s materiálem a 
konstatuje, že skutečně není jasné, zda se nezletilý vzdává, nebo odhazuje zbraň.

2)
Stížnost na jednání Jana Skřivánka, který údajně použil celé pasáže z diplomové
práce: Andrej Bělocvětov - Theakston 1923-1997 FF UK v Praze 20. 5. 
2009 https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/72270/ bez svolení a souhlasu autora 
k reklamním účelům.
Článek údajně obsahuje cca 70 % původního textu. Stěžovatel kontaktoval 
šéfredaktora časopisu Josefa Ledvinu se žádostí o vysvětlení. Podle stěžovatele 
se pan Ledvina sdělil, že takové věci nečte a posléze se vyjádřil, že je vše 
v pořádku a nevidí žádný problém.
Citující uvádí, že nesouhlasí s premisou stěžovatele, že z jeho práce citoval v 
reklamním textu. Odmítám tvrzení, že text psal ve „snaze po zvýšení ceny 
obrazu“ a považuje je za urážlivé. 
Uvádí, že Artplus.cz je databáze aukčních výsledků a zpravodajský portál 
zabývající se trhem s uměním. Z práce pana Šrejma cituje s přiznáním zdroje, 
byť bez přesného uvedení strany a všech náležitostí citační normy. Takovouto 
formu citace odborných textů v zpravodajském či publicistickém kontextu 



nicméně považuje za obhajitelnou. Práce pana Šrejma prý není jediným 
odborným textem, který je v článku citován. 

Komise se seznámila se stížností i článkem a konstatuje, že stěžovatel je tam 
uveden jako autor před citáty, a nakonec ještě v závěru je uvedeno, že se jedná o
jeho diplomovou práci. Citovat s uvedením pramene není etický prohřešek. 
Naopak etický prohřešek by byl, kdyby citující pramen (zdroj) neuvedl.

3) 
Další podání se týká novinářské etiky v období probíhající epidemie coronaviru. 
Stěžovatelka uvádí, že je znechucena z článků, které jsou uveřejňovány na webu
Seznam Zprávy. Citát ze stížnosti: „Tento „plátek“ sice nevyhledávám, ale když 
pracuji na počítači, tak titulky není možné nepřehlédnout. Jsem ročník 1954, 
zažila jsem „těžké doby“, a tak jsem opravdu ráda za svobodu slova. Dokonce 
jsem schopná pochopit, že redaktorům Seznamu Zprávy leží vláda a ANO v 
žaludku. Ale čeho je moc, toho je příliš. Sotva přišla zpráva o výměně hl. 
hygieničky, už u té nové hledají nějaký „skandálek“. Prostě podle vzoru „ať 
jsem bit, jen když se peru“. Podle mého názoru je to v současné době nehorázné.
Rozhodně to nepřispěje k tolik potřebné „ukázněnosti“ občanů, která se týká 
epid. opatření. A pak také hygieniků není tolik, aby se dalo vybírat. Fakulta 
hygieny byla zrušena a studijní obor asistent hygienické služby také.
Nejsem stěžovatelka, klidně bych svůj názor sdělila výše uvedené redakci, ale 
kontakt na ni jsem na jejich webu nenašla. Ještě bych chtěla říci, že si vážím 
novinářů jako je např. pan Kmenta a pan Klíma. Ze Seznamu Zprávy mám 
takový pocit, že si vystačí s „plivnutím jedovaté sliny“ a jdou od problému. 
Protože něco skutečně odhalit dá dost práce. Např. schůzka na Vyšehradě - 
Prymulova rouška je v tomto kontextu nepodstatná, myslím že by se daly odhalit
podstatnější věci. Děkuji za pochopení a pokud to bude možné, prosím o 
nějakou formu usměrnění redakce.“

Komise pro etiku konstatuje, že se obrátila na Seznam Zprávy, které v odpovědi 
konstatují, že podle jejich názoru k pochybení nedošlo. Komise zároveň 
konstatuje, že Seznam Zprávy jsou médium nezávislé a „usměrňování redakce“ 
naštěstí opravdu nepatří do náplně komise.  

4) Stížnost na odepření publikování informace o sběru podpisů pro vyhlášení 
místního referenda v radničním periodiku Soběslavská Hláska vydávaném v 
Soběslavi.

Stížnost je určena pro Ministerstvo vnitra vykonávající dohled nad místními 
samosprávami, resp. jimi vydávanými dokumenty a nařízeními. Odkaz na Etický



kodex Syndikátu je obsažen v Zásadách pro vydávání našeho radničního 
periodika s tím, že Etický kodex je pro redaktorku periodika uveden jako 
závazný. Chování paní redaktorky považuje stěžovatel za porušení mj. právě 
tohoto Etického kodexu.
 
Oslovená redakce Soběslavské hlásky uvádí, že i když odmítli příspěvek spolku
v Soběslavské  hlásce  č.  6  uveřejnit,  informace  o  přípravě  referenda  ve
zpravodaji  zazněla  na  dvou  místech  -  obyvatelé  města  o  něm  byli  stručně
informováni redakcí v příspěvku věnovaném Zastupitelstvu města Soběslavi a
věcně se k němu vyjádřil ve svém stanovisku starosta města.
Vydavatel  dále  nabídl  spolku  Naše  Soběslav  prostor  pro  vyjádření  ohledně
referenda v červencovém čísle Soběslavské hlásky, a to ještě před tím, než byla
tato stížnost do redakce zaslána. Nicméně současná situace okolo průmyslové
zóny je velmi složitá a příspěvek spolku chce redakce doplnit o informace od
Výboru pro rozvoj průmyslové zóny, který byl zřízen zastupitelstvem města, aby
měli  občané  ucelené  informace.  Okolo  uveřejňování  příspěvků  některých
jednotlivců či skupin, mezi nimi i stěžovatele, řeší dlouhodobě problémy. Jedná
se  zejména  o  objektivitu  informací  v příspěvcích  k  uveřejnění.  S obdobným
problémy  se  údajně  setkali  i  u  spolku  Naše  Soběslav,  který  nevyužívá
k informování pouze Hlásku, ale i  řadu jiných komunikačních kanálů, včetně
letáků  distribuovaných do  schránek  soběslavských  domácností. Za  obsah
zpravodaje Soběslavská hláska odpovídá vydavatel, tím je město Soběslav. Měl
by tedy mít  právo vyhodnotit  aktuální  situaci  a o uveřejnění či  neuveřejnění
příspěvků  rozhodnout  v rámci  platné  legislativy  a  předpisů,  avšak  dle  svého
nejlepšího vědomí a svědomí.

Komise - jako už několikrát - upozorňuje na to, že se nejedná o klasické noviny, 
ale o titul vydávaný magistrátem. Tomu v tomto případě odpovídá i název: 
Soběslavská hláska. Jak je vidět, stěžujícím bylo nabídnuto, aby informace 
publikovali. Spor je evidentně regionální a jako regionální je potřeba ho řešit.


	Blokádou médií si Hrad vystavuje ostudné vysvědčení

