7. 2. 2020

15. ročník ankety Dědeček automobil vyhlášen

O prvním únorovém víkendu se do Liberce sjeli příznivci motorismu vzdát úctu Theodorovi Liebiegovi. Plesalo se, vyhlašovaly a předávaly ceny ankety Dědeček automobil a také se překvapovalo. Již tradičním partnerem této události je i Syndikát novinářů ČR. Anketa Dědeček automobil z oboru historického motorismu dokládá, proč je Česko automobilovou velmocí, a proč náš vozový park stárne. Když byla v roce 1898 dokončena výroba prvního automobilu u nás, a to zásluhou Liebiega, nikdo netušil, kde za více jak 120 let náš průmysl bude, kolik aut se ročně vyrobí a prodá. Cesta k dnešku je lemována neskutečným množstvím příběhů, značek, osob a událostí; je proto zcela na místě hodnotit resp. prezentovat. Za zlatou éru Československého motorismu jsou považovány roky první republiky. Co předcházelo a co následovalo je úctyhodné. Nic z toho všeho, co obor formovalo k dnešnímu úspěchu, by nemělo upadnout v zapomenutí. Proto vznikl v roce 2003, tedy deset let po oslavách 100 let automobilu v Českých zemích, projekt „Dědeček automobil“. Slavnostní vyhlášení výsledků ankety Dědeček automobil se vpatnáctileté historii konalo například na mezinárodních autosalonech, při premiéře muzikálu, v divadlech, na radnici či v poslanecké sněmovně. Každoročně jsou vypsány kategorie a hodnocena jsou nejen historická vozidla, ale také osobnosti či oborové akce. Projekt se tak stal mimořádnou událostí ve svém oboru. Tradičním vyhlašovatelem ankety je Mobile muzeum ČR ve spolupráci se Svazem dovozců automobilů, Klubem motoristických publicistů a Syndikátem novinářů ČR. Letošnímu mimořádnému ročníku odpovídala i příprava a slavnostní vyhlášení na plese v Liberci, v místě kde probíhá výstavní cyklus Theodor von Liebieg, zakladatel autoprůmyslu ve střední Evropě. Ocenění „Dědeček automobil“ získal Ing. Stanislav Karger, který byl rovněž scénaristou slavnostního večera. Titul Akce roku získal Veteran a vintage club. V hlavní kategorii Dědeček automobil se v užší nominaci umístila vozidla Benz Viktoria č.76 a NW 12, jež vlastnil baron Liebieg, NW President r. v. 1898 a jeho opakovaná stavba, a dále rovněž Marcus Wagen vyrobený vBlansku na přelomu let 1888-9. Palmu vítězství a ocenění získal nakonec první závodní automobil NW 12 vmajetku Národního technického muzea. V kategorii Osobnost veteranismu se umístil JUDr. Ing. Ladislav Samohýl ze Zlína za propagaci oboru doma i vzahraničí, za účast na mnoha závodech, ale i sběratelskou, restaurátorskou a vydavatelskou činnost. Čestné uznání za budování libereckého Království automobilů převzali manželé Hadrabovi. Poté už patřilo podium Marcele Holanové, než přesně o dvanácté hodině přijelo půlnoční překvapení. Přítomní jen žasli nad krásou prototypů motocyklů Bohmerland 21, typ 600 kompresor, Spirit of the wolf a elektro. Jejich veřejná prezentace se uskuteční na letošním Motosalonu v Brně. Svatopluk Holata Foto: M. Drahoňovský