Samoregulační desatero pro mediální trh ČR

Preambule

 

8. srpna 2025


Níže uvedené desatero vzniklo na základě společné diskuze aktérů mediálního trhu z řad profesních asociací

 

zastupujících média

 

 

novinářských asociací

 

 

a veřejnoprávních médií

 

 

za účelem vytvoření samoregulačního mechanismu pro činnost médií v České republice, mimo jiné pro účely čl. 18 odst. 1 písm. d) Evropského aktu o svobodě sdělovacích prostředků (dále jako „nařízení EMFA“).

 

Poskytovatel mediálních služeb by se měl vhodným způsobem vůči redakci přihlásit k podpoře demokracie a svobody slova.

 

Tímto desaterem se poskytovatel mediálních služeb přihlašuje k českému samoregulačnímu rámci médií. Poskytovatel se zavazuje k dodržování těchto pravidel:

 

1. Poskytovatel mediálních služeb poskytne veřejnosti informace o kontaktu na poskytovanou mediální službu a redakci, včetně identifikace šéfredaktora, případně jiné osoby v obdobném postavení zodpovědné za obsah (dále jen „odpovědná osoba“).

 

2. Redakční obsah mediální služby je v kompetenci odpovědné osoby. Odpovědná osoba dbá na dodržování profesních standardů v dané mediální službě, včetně dodržení pravidel ohledně střetu zájmů, a to při respektování zájmu dotčeného poskytovatele mediálních služeb na dodržení tímto poskytovatelem stanovené redakční linie a dodržování právních předpisů.

 

3. Poskytovatel mediálních služeb stanoví vnitřní pravidla pro ochranu redakční integrity, ochranu před nepatřičnými politickými a obchodními zájmy a práci s nástroji umělé inteligence.

 

4. Poskytovatel mediálních služeb musí podléhat etickému kodexu či se poskytovatel mediálních služeb přihlásí k obecně uznávanému kodexu žurnalistické etiky. Etický kodex určující pravidla žurnalistické etiky musí být závazný pro všechny osoby podílející se na tvorbě redakčního obsahu dané mediální služby (dále jen „redaktoři“), a alespoň jeho základní principy musí být vhodným způsobem zveřejněny.

 

5. Poskytovatel mediálních služeb zajistí, aby redaktoři měli možnost skutečně dodržovat etické zásady dotčeného poskytovatele mediálních služeb a zásady odpovědné žurnalistiky.

 

6. Poskytovatel mediálních služeb uznává, že personální obsazení redakce je primárně odpovědností odpovědné osoby. Zaměstnávání redaktorů se děje na návrh odpovědné osoby nebo na návrh ze strany poskytovatele mediálních služeb; proti vůli odpovědné osoby se zaměstnávání neuskuteční.Výpovědi redaktorům nebude poskytovatel mediálních služeb dávat bez předchozího vyslechnutí odpovědné osoby.

 

7. Poskytovatel mediálních služeb přijme vhodná opatření pro zamezení střetu zájmů a k informování publika o potenciálním střetu zájmů.

 

8. Poskytovatel mediálních služeb vhodným způsobem uveřejní identitu svého skutečného majitele.

 

9. Poskytovatel mediálních služeb stanoví pravidla zajišťující oddělení redakčního obsahu a obchodních sdělení třetích osob.

 

10. Poskytovatel mediálních služeb zajistí interní mechanismus pro řešení sporů mezi odpovědnými osobami jeho médií nebo mezi odpovědnými osobami a jinými jeho vedoucími zaměstnanci.