Klub kultury

AKTUÁNÍ KULTURNÍ INFORMACE

 

NÁRODNÍ GALERIE PRAHA
PŘEDSTAVUJE SEZONU 2023
17. leden 2023 – Národní galerie Praha představuje výstavní plán na rok 2023,
projekty zaměřené na rozvoj publika a významné mezinárodní aktivity. Hlavním
tématem tohoto roku bude prezentace českého umění, a to i v zahraničí. Kromě
očekáváných titulů Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda a Petr Brandl:
Příběh bohéma uvede NGP výstavu Akvarel mezi Prahou a Vídní nebo novou
stálou expozici ve Veletržním paláci s názvem 1939–2021: Konec černobílé
doby. Představí také mezinárodní projekty, které připravila pro české
předsednictví v Radě EU v Bruselu – Květinová unie a Milena Dopitová: Even
Odd. Jako komisař české reprezentace se zúčastní 18. bienále architektury v
Benátkách 2023 s projektem The Laboratory of No-More Precarious Future. A
v neposlední řadě si připomene sto let od velkorysého státního nákupu sbírky
francouzského umění.
„V rámci sezony 2023 jsme se rozhodli pro novátorské pohledy na osobnosti jako Mánes či Brandl,
ale také pro nekonvenční způsoby práce s návštěvníky. Přirovnávám to ke kaleidoskopu, který
dává statickým věcem zcela novou podobu,“ charakterizuje letošní dramaturgický plán generální
ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast.
KVĚTINOVÁ UNIE
10/2 – 7/5 2023
Veletržní palác – Malá dvorana
Kurátor: Michal Novotný
Devět mladých českých umělců a designerů vyzdobilo při příležitosti loňského předsednictví České
republiky dvě budovy Rady Evropské unie v Bruselu. Skupina se rozhodla svou prací vyjádřit
hodnoty, které pro ni Evropská unie zosobňuje. Spíše než prezentaci České republiky se věnovala
myšlence evropanství. Společnou kampaň i individuální intervence spojuje představa společenství
květů vyrůstajících z jedné země, podtrhující zároveň ekologickou problematiku.
Všechna díla projektu byla vytvořena na míru a dle specifik administrativních a reprezentativních
budov Evropské rady. Nejedná se ani tolik o výstavu jako o vstup výtvarného umění do politického
a symbolického prostoru. Ten zaplnily ručně tkané tapiserie vytvořené z textilního odpadu, zčásti
nový a zčásti upcyklovaný nábytek kultovní české značky TON, přeměněný do tvarů a podob
oživlé prorůstající flóry, krátké filmy a videa, ale i 12 koberců, jež jsou alegorickým pojetím oficiální
vlajky EU.
Projekt ukazuje, že ekologické nemusí nutně znamenat méně atraktivní. Imperativ udržitelnosti se
propsal do všech úrovní výstavy, nejen do obsahu, ale i do výroby. Vnesení často rukodělných
forem do reprezentativního prostoru budov Evropské rady také upozornilo na snahu o překonání
uznávaných hranic mezi výtvarným a užitým uměním.
JOSEF MÁNES: ČLOVĚK – UMĚLEC – LEGENDA
31/3 – 16/7 2023
Valdštejnská jízdárna
Kurátorský tým: Markéta Dlábková, Veronika Hulíková
Poslední samostatná výstava významného umělce se konala v roce 1971. NGP iniciovala při
příležitosti významných životních jubileí autora v roce 2017 badatelský projekt, který byl podpořen
Grantovou agenturou ČR. Jeho výsledky přináší publikace Let s voskovými křídly vydaná v roce
2022 ve spolupráci NGP, Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a nakladatelství Arbor vitae.

Cílem výstavy je znovu a blíže představit rozsáhlou Mánesovu tvorbu i životní osudy, ale také
nahlédnout pod vrstvu po desetiletí tradovaných stereotypů spojených s jeho dílem.
Významnou část výstavy bude tvořit kapitola Život po životě – Člověk versus legenda. Ta začíná
recepcí umělcovy tvorby po jeho smrti, kdy se nejprve stává ikonou tzv. generace Národního
divadla. Pokračuje přes konec 19. století, kdy je jeho jméno vtěleno do názvu uměleckého spolku
obracejícího se k novým výtvarným směrům. Uzavírá se ve 20. století, kdy se „mánesovský mýtus“
proměňuje směrem od národoveckého pojetí první poloviny století k ideologizaci umělce v rámci
socialistického realismu.
18. BIENÁLE ARCHITEKTURY V BENÁTKÁCH 2023
20/5⁠ – ⁠26/11 2023
Benátky, Arsenale a Český a Slovenský pavilon Giardini della Biennale
Komisařka výstavy: Helena Huber-Doudová
Autorský tým: Eliška Pomyjová, David Neuhäusl, Jan Netušil
Mezinárodní bienále architektury v Benátkách je největší a nejprestižnější přehlídkou současné
architektury a aktuálních architektonických tendencí. Národní galerie Praha, zastoupená Helenou
Huber-Doudovou, je komisařem české reprezentace. 18. bienále architektury v Benátkách 2023
se NGP zúčastní s projektem The Laboratory of No-More Precarious Future (Laboratoř již ne-
více-prekarizované budoucnosti). Ten se zabývá jednou z klíčových otázek současnosti – mohou
mladí architekti a architektky pracující v nevhodných profesních podmínkách stavět lepší svět?
Koncept připravený mladým autorským kolektivem složeným z architektů Elišky Pomyjové,
kurátorky Karolíny Pláškové a motion designera a pedagoga UMPRUM Jana Netušila, byl
rozpracován architektem Davidem Neuhäuselem. Je postaven na jedinečné myšlence a výzkumu
profesních podmínek zaměstnávání mladých architektů a architektek v českém i mezinárodním
kontextu. Aktuální nestandardní situace, kdy je Český a Slovenský pavilon uzavřen, umožňuje
autorům nalézt nové inovativní digitální a prostorové řešení.
Projekt rozpracovává koncept „laboratoře pro kolektivní přemýšlení a sdílení know-how“. Sestává
se z digitální prezentace před Českým a Slovenským pavilonem v Giardini, Ve výstavním prostoru
v Arsenale bude návštěvník konfrontován se dvěma realitami: továrnou a laboratoří, kde je tzv.
imerzivní, znepokojující prostředí architektonické kanceláře napojeno na online prostor. Webová
stránka poskytne vizualizace dat a bude sloužit jako fórum pro veřejnost. Doprovodná publikace
shrne mezinárodní výzkum k danému tématu.
Národní účast České republiky na bienále se uskuteční díky podpoře z Národního plánu obnovy
a Ministerstva kultury ČR. V současnosti již NGP připravuje vyhlášení open callu pro umělce k
účasti na 60. Bienále umění v Benátkách 2024, jehož hlavním kurátorem bude Adriano
Pedrosa.
1939–2021: KONEC ČERNOBÍLÉ DOBY
Od 26/5 2023
Veletržní palác – 2. patro
Kurátorský tým: Michal Novotný, Eva Skopalová, Adéla Janíčková
Nová expozice představí v originálním architektonickém řešení přes 360 exponátů ze sbírek NGP.
Doplní již existující sbírkové expozice 1918⁠–⁠1938: První republika, 1796⁠–⁠1918: Umění dlouhého
století, i nově otevřenou expozici 1956⁠–⁠1989: Architektura všem.
Název Konec černobílé doby nepojmenovává zpracovávané období, ale je spíše heslem pro
přístup zvolený při tvorbě expozice. České dějiny a vývoj po roce 1939 mají stále přímý vliv na
současnost. Žijeme v době, kdy zhruba polovina Čechů na vlastní kůži zažila totalitní
předlistopadový režim. Snad i proto se v posledních letech vede ve společnosti mnohdy polarizující
diskuse o revizi tohoto období. Expozice se snaží přistoupit ke zkoumanému materiálu bez
jakýchkoliv předchozích soudů a s vědomím toho, že kvalita umění v této době byla a stále je
zásadně spojena s politickými názory jejích soudců.

Expozice představí šíři dobových přístupů a ukáže, že i v této době existovalo více různých pojetí
umělecké kvality, jeho sociopolitickou podmíněnost a proměny. Tvoří ji výlučně díla ze sbírky NGP.
Právě klady i nedostatky sbírkového fondu, kdy se do něj řada děl dostala a řada výstav odehrála
na politickou objednávku, by měla ukázat umění v jeho maximální šíři a komplexitě jako svědectví
doby, a ne jako ze společnosti, politiky a ekonomiky vyvázaný estetický fenomén.
Kategorie dvou protikladů, které černá a bílá metaforicky symbolizují, se nyní po století bojů za
rovnoprávnost a tváří v tvář globálním krizím hroutí. Stojíme před nutností překonat polaritu mezi
svobodou jednotlivce a zájmem kolektivu, napětím, které utvářelo dvě hlavní společenské ideologie
20. století, a z nich vycházející dvě zcela odlišné koncepce toho, co je umění. Název je tak
proklamací směrem k budoucnosti a expozice by měla pomoci ukázat, že oba póly ani v této době
neexistovaly jako černá a bílá maxima, ale spíše jako škála různých stupňů šedi.
AKVAREL MEZI PRAHOU A VÍDNÍ
22/9 2023 – 7/1 2024
Veletržní palác – 1. patro
Kurátorský tým: Petr Šámal, Petra Kolářová
Akvarel, tedy práce s vodou ředěnými barvami na papíře, stojící na pomezí kresby a malby, je v
dějinách výtvarného umění technikou s dlouhou tradicí. Charakterizuje jej lehkost, suverenita a
virtuozita, neboť z podstaty své techniky skýtá minimum možností pro váhání a pozdější opravy.
Největšího rozvoje dosáhl v 19. století, kdy se stal velmi univerzální technikou, jež zasáhla do
většiny výtvarných oblastí a oborů. Jedním z tehdejších center akvarelistického umění byla Vídeň,
kde se akvarel stal důležitou součástí měšťanské a šlechtické výtvarné kultury. NGP má ve svých
sbírkách početné a reprezentativní příklady rakouského akvarelu z tohoto období (zejména díla
Rudolfa von Alta, Franze Alta, Thomase Endera či Josefa Kriehubera) a zároveň disponuje
vynikajícími akvarelovými pracemi českých malířů a malířek z doby, kdy Praha a Vídeň byly
součástí jedné monarchie. Výstava tak bude založena na prezentaci umění obou uměleckých
center a ukáže jejich vzájemné spojitosti.
Akvarel se tehdy etabloval jako technika hned několika populárních výtvarných oborů, klíčových
pro vizuální kulturu 19. století: byly to především veduta, krajina, interiérové vyobrazení a drobný
portrét. Tyto obory tvoří jádro výstavy, která se chronologicky neomezuje jen na období
biedermeieru, kdy vrcholila popularita akvarelu jako samostatného výtvarného média. Sleduje
význam a využití této důležité výtvarné techniky až do přelomu 19. a 20. století a její souvislosti s
moderním uměním.
PETR BRANDL: PŘÍBĚH BOHÉMA
20/10 2023 – 11/2 2024
Valdštejnská jízdárna
Kurátorka: Andrea Steckerová
Výstava po více než padesáti letech přiblíží dílo nejvýznamnějšího umělce barokního umění v
Čechách – Petra Brandla (1668–1735). Představí jeho monumentální plátna, která jsou pro účel
této výstavy restaurována, dále portrétní produkce a námětově velice zajímavé žánrové malby.
Poprvé budou k vidění jeho nově objevená díla.
Výstava je koncipována jako vyprávění dvou paralelních příběhů: děl malíře a jeho života. Umělcův
život, k němuž máme četné archivní doklady, je pozoruhodný i dnes nejen bohémským a
revoltujícím stylem, ale lze v něm najít zajímavé aktuální paralely: Brandl byl celoživotním
dlužníkem, neboť se zhlédl v životním stylu šlechty a luxusu, který si chtěl dopřát. Dluhy jej
několikrát dostaly do vězení. I z toho důvodu se mu nevyhnuly soudní spory o výživné s manželkou
Helenou. Problémy měl l také s objednavateli děl, neboť často nedodržoval smluvní podmínky.
I přesto se stal nejlépe placeným umělcem své doby, a to zřejmě i kvůli velice osobitému a
originálnímu stylu a malířskému rukopisu, u něhož lze vypozorovat jisté paralely s malbou
Rembrandtovou.

MILENA DOPITOVÁ: EVEN ODD
9/11 2023 – 7/1 2024
Veletržní palác – Malá dvorana
Kurátorka: Eva Skopalová
Dalším mezinárodním projektem, který reprezentoval Českou republiku u příležitosti předsednictví
v Radě Evropské unie, byla výstava Milena Dopitová: Even Odd pořádaná ve spolupráci s Bozar
– Centre for Fine Arts Brusel.
Intermediální umělkyně Milena Dopitová vstoupila na českou výtvarnou scénu začátkem 90. let 20.
století, kdy se po pádu komunistického režimu otevřela nová témata a možnosti ve výtvarném
umění. Těžištěm její tvorby se stal zájem o člověka a jeho intimní prožívání každodennosti. Pracuje
s politikou identit v jednoduchých, až metaforických objektech, a přetavuje tak jejich všední účel do
hlubšího sdělení. Tuto strategii zvolila i pro projekt dedikovaný předsednictví České republiky v
Radě EU, jenž akcentuje sounáležitost navzdory rozdílnosti.
Autorka představuje společnost jako majestátní stavbu. Vazby, jež nás pojí dohromady, zajišťují
stabilitu celé konstrukce. Zároveň jsou flexibilní natolik, aby celek mohl být v neustálém pohybu.
Dopitová poukazuje na rozdílnosti společností a výstavní prostor proto transformuje v místo
setkávání a vzájemné výměny zkušeností i prožitků. Zdůrazňuje, že právě odlišnost jednotlivých
prvků společnosti ji posiluje a vytváří vzájemnou harmonii.
GRAFICKÉ KABINETY
Sbírka grafiky a kresby obsahuje největší sbírkový fond NGP, čítající více než 350 tisíc prací
umění na papíře a pergamenu od středověku do současnosti. Zahrnuje řadu velmi kvalitních a
atraktivních kolekcí, které ovšem kvůli citlivosti materiálu nelze vystavovat dlouhodobě.
Prezentovány jsou v krátkodobých komorních výstavách, tzv. Grafických kabinetech, a to zpravidla
čtyřikrát do roka.
Grafický kabinet při nové stálé expozici 1939–2021: Konec černobílé doby bude uveden ve
2. patře Veletržního paláce. Je pro něj připravena výstava kreseb, grafik a koláží významného
amerického umělce a karikaturisty Saula Steinberga, jehož 11 děl NGP nedávno získala darem z
USA. Poté se zde představí grafické práce Pravoslava Sováka a následně originální kreslířská
tvorba současné české umělkyně žijící v Paříži Filomeny Borecké.
Různorodý obsah sbírky umožnil připravit pestrou škálu témat kabinetů. Ve Schwarzenberském
paláci se představí práce tzv. Malých mistrů, německých grafiků 1. poloviny 16. století –
následovníků Albrechta Dürera, poté kolekce nazvaná Et in Arcadia Ego s díly, která se zamýšlejí
nad smrtelností a rituály spjatými se smrtí. Další kabinet ukáže vynikající rytiny vytvořené podle
předloh Karla Škréty a jeho kresby či osobnost antverpského renesančního grafika a vydavatele
Hieronyma Cocka.
Ve 4. patře Veletržního paláce se představí kresby a grafiky českých umělců, kteří ve 2. polovině
19. století navštívili Paříž, dále pak krajinářské kabinetní kvaše Josefa Matěje Navrátila nebo
pohádkové motivy Hanuše Schweigera. V druhém kabinetu se zde chystá prezentace grafických
portrétů od Emila Orlika, následující kolekce bude sledovat přípravu Vraždy v domě, studie ke
stejnojmennému obrazu Jakuba Schikanedera. Další malá výstava bude věnována tanečním
studiím Jana Štursy.
ATLAS
od 7/12 2022
Veletržní palác – 1. patro
Kurátorský tým: Barbora Kleinhamplová, Eva Skopalová, Oldřich Bystřický
Kreativní prostor ATLAS na ochoze 1. patra Veletržního paláce úspěšně spojil rozptýlená a skrytá
místa galerijního provozu: kavárnu, co-workingové prostory, knihovnu, místo pro odpočinek i
přednášky, dílny a hernu.

Jednotlivé zóny jsou volně propojené a nabízí výhledy dovnitř i vně paláce. Mobiliář na míru vznikl
podle projektu Daniely Baráčkové a Jakuba Filipa Nováka ze studia No Architects.
Území ATLASu doplňují svými díly současné autorky a autoři Andrea Kaňkovská, Eva Koťátková,
Kristina Fingerland, Anna Hulačová, Kundy Crew, Marie Lukáčová, Marie Tučková, Tomáš Vaněk
a z organizace Elpida Marie Čížková, Marie Horynová, Marie Hrobařová, Anna Kolešová,
Jaroslava Lomnická, Pavla Nelibová, Anna Paráková, Dana Píšová a Pavla Tůmová. Prostor
dostane i veřejnost. V dalších letech bude dotvářen krátkodobými i trvalými vstupy umělců a
umělkyň a veřejnými programy pro všechny věkové skupiny.
ATLAS je novým místem, kam se mohou návštěvníci opakovaně a zdarma vracet, ať už pro
inspiraci uměním nebo pro vlastní tvorbu či relaxaci s knihou a šálkem kávy.

Tiskové materiály a obrazový doprovod
https://bit.ly/NGP-PRESS
______________________________________________________________________________
Kontakt
Eva Sochorová
Vedoucí oddělení PR a tisková mluvčí
+420 777 488 943
eva.sochorova@ngprague.cz
______________________________________________________________________________
Otevírací doba
úterý–neděle 10–18 h
každá první středa v měsíci 10–20 h
Info
info@ngprague.cz
www.ngprague.cz
Sledujte nás
Národní galerie Praha
Národní galerie Praha dětem
ngprague #ngprague
______________________________________________________________________________
Generální partner
Komerční banka
Za podpory
Ministerstvo kultury České republiky
Hlavní město Praha
Generální mediální partner
Česká televize
Mediální partneři
ArtMap
Český rozhlas
Radio 1
Deník N
______________________________________________________________________________